Confirmarea tristă legată de prețurile din pandemie: cu cât s-au scumpit alimentele în România

de: Alexandru Puiu
23 11. 2020

Nu trebuie să mergi foarte des la piață sau la supermarket pentru a vedea cu cât au crescut prețurile în ultimul an, pe perioada pandemiei. Acum avem și niște cifre clare asociate trendului îngrijorător.

În timp ce Comisia de Prognoză a estimat o creștere cu 4,8 procente a salariu mediu în România, prețurile la alimente au crescut în 2020 cu 17,8%. Salamul Victoria a fost cel mai afectat, înregistrând o creștere de nu mai puțin de 25%. Aceasta din urmă este o confirmare foarte tristă, având în vedere popularitatea produsului printre persoane cu venituri scăzute.

Cifrele de mai sus provin dintr-un raport al Consiliului Concurenței, iar analiza se bazează pe prețurile transmise de cei nouă mari retaileri din România pe brand-uri de produs. În final, concluzia este că fructele și legumele au înregistrat cele mai abrupte creșteri, multe dintre ele fiind de import. Este vorba de 22,5%. Din categoria produselor din carne, salamul Victoria s-a scumpit cel mai mult.

“Comerţul alimentar este eroul perioadei de pandemie. În ciuda panicii populaţiei, a problemelor apărute pe lanţul sectorului logistic sau în veriga transporturilor de mărfuri alimentare, comerţul alimentar şi-a dovedit pe deplin rezilienţa, operând creşteri moderate de preţ, spre deosebire de sectorul produselor farmaceutice, unde ne-am confruntat cu preţuri speculative, cazul măştilor de protecţie şi al dezinfectanţilor. Acum ne confruntăm cu acelaşi lucru în cazul testelor de Covid 19”, a declarat  Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei cu ocazia prezentării Raportului “Evoluţia concurenţei în sectoare cheie 2020”, realizat de instituţia pe care o conduce.

Cele mai mari creșteri ale achizițiilor de alimente s-au putut vedea pe perioada stării de urgență, dar au continuat și în starea de alertă. În perioada în care am stat cu toții în casă, s-a observat o creștere cu 17,8% a vânzărilor, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Este vorba de 2,6 miliarde de lei, comparativ cu 2,2 miliarde de lei în urmă cu un an. Cele mai mari creșteri ale vânzărilor s-au înregistrat în cazul preparatelor din carne de vită (conserve), merelor, făinii de grâu, ouălor, laptelui de vacă, pastelor făinoase și al lămâilor.

“Conform datelor agregate la nivel de sortiment, 42 din cele 48 de produse au suferit creșteri față de anul anterior, în intervalul 0,3% (pulpe superioare de pui) și 105,6% (mere roșii), în timp ce doar 6 produse și-au micșorat prețul (pulpe inferioare de pui, piept dezosat de pui, morcovi, cartofi albi, ouă mărimea XL și ceapă).Conform datelor agregate la nivel de produs, prețurile medii de vânzare ale produselor din carne s-au majorat în medie cu 11,8% față de perioada ianuarie-iulie 2019. În cazul acestei game de produse, s-au înregistrat și cele mai mari scumpiri în termeni absoluți din întregul set analizat –la nivelul produselor procesate”, arată Raportul Consiliului Concurenţei, conform Economica.net.